tisdag 26 juli 2011

Slösegling en tisdag, som blev ett litet race.

Efter bytet av backstag har jag inte testat båten, och nu har jag en windex också. Så hela dagen på jobbet har jag bara väntat på att kl skulle bli 2, så jag fick komma ut och lufta mig och båt.
Lotta kände inte för att segla idag, så det fick bli singlehanded idag. Det blåste en lätt bris från NW, så jag tänkte att jag seglar bana 3 för att ha något mål.
När jag hade seglat halva banan, kom Helfrida ut, med Anders Kjellberg och Jan-Erik. Två Maxi Racers ut och slösegla? nej, jag tror inte det. Anders kom upp jämsides och frågade om vi skulle köra bana 2, och självklart ville jag det.
Vi låg ganska så jämt upp till första rundningen, där dom klart fick en bättre gipp än jag. En slör ner till andra rundningen, där jag till en början tappade fart. Jag höll i och för sig några grader mer till syd ungefär halva sträckan, bara för att få lite mer fart ner till rundningen.
Vid rundningen gjorde jag en miss, jag trodde vi skulle upp till första märket igen, men det var fel. Bara att falla av och gå mot märke 3. Anders gick rakt på, och var en bra bit före mig till märket. Rundning av märke 3, och nästan en halvvind till märke 4. Tog in lite grann på denna sträckan. Vid rundningen låg jag kanske 40 meter efter, och efter rundningen , så var det en kryss upp till 5 märket. Fick ju lite tips av Greger när vi var i Gilleleje, om hur man skall segla båten effektivt på kryssen.
Kändes också som jag kunde gå lite högre upp i vinden än vad Anders kunde, och utan att tappa så mycket fart. Träffade slagen rätt bra upp mot 5 märket, och hade faktiskt gått förbi. Jag hade gått så högt över märket, så jag gick nästan på hallvind fram till rundningen. Halvvind till slör in mot målgång, och det gick riktigt bra, och jag drog ifrån på hela sträckan in.
Riktigt härlig segling, perfekt vind, och inget regn.
Riktigt kul och bara köra ett race så som vi gjorde. Det behövs inte vara så konstigt, bara mötas upp, bestämma en bana och sedan bara köra.
Så i morgon kör vi igen, möts upp nere i hamnen vid 3 tiden. Kan ju alltid hoppas att det finns någon mer som vill hänga på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar