onsdag 30 maj 2012

Efter allt strul.....

Då var premiären avklarad. Första onsdagsseglingen, och singlehanded, då gasten jobbade.
Fick precis ihop grejorna, och kom till start med ett par minuter till godo. Ett slag och satte focken, och prickade starten tämligen väl.
En bidevind segling upp till första märket, hängde på de första båtarna väl. Rundade märket som 6:e båt.
En slör ner till andra märket, vilket gick förvånansvärt bra, tog in på alla framförvarande båtar.
Låg som fjärde båt ner till tredje märket, där blev det lite tajt (kul, men lite pirrigt när man är själv).
Ryckte iväg fram till fjärde, och låg etta. Bakom kom J80 och Tjuren (Bullit), och dom gick som raketer.
Femte märket blev en kryss, där vinden avtog. Jag höll ut mot angöring, då jag tyckte att det var lite mer vind. J80 och Bullit, höll in mot hamnfyren, för att få lite hjälp av å vattnet.
Ett par tre slag, och jag var uppe vid märket, med en Maxi 900 tätt bakom. J80 och Bullit nästan i mål.
Ju närmre hamn fyren vi kom, desto snabbare verkade Maxin vara. Men helt plötsligt fick jag lite bättre drag, samt surfade lite fortare på de små vågorna som var, så jag höll undan, och knep tredje platsen.
Så, vad gjorde det att jag drog sönder start snöret till utombordaren.
Jag hade ju tagit en tredje plats i mitt första race för säsongen.
Och fruktansvärt nöjd med mitt nya storsegel.

:)

1 kommentar: