onsdag 13 juni 2012

5S ordning och reda

Så var det onsdag igen, laddad till tusen. Lite lagom frisk vind, och här skall det seglas. Satte storen och drog ut mot startområdet. Skulle sätta focken, och började leta efter vinsch handtagen. Hade röjt upp nere i båten och lagt allt i ordning, tyckte jag. Hittade f.n inte mina vinsch handtag.
Upp i vind och börja leta, nix, inte här, och inte här. Kände att det är inte bra och segla och leta vinsch handtag nere i salongen samtidigt. Vände in till hamnen, och förtöjde. Där långt om länge hittade jag dom.
Ut igen 20 30 min sen still start.
Bara elda på ut till första märket yttre gröna pricken. En skön kryss och snittade nog runt 5 och en halv knop.
En gipp och en slör ner till Lybecka pricken, där jag mötte alla andra båtar som redan hade varit och vänt inne vid årevet. Slören ner till lybecka pricken gick som hejsan, som mest var GPS:n uppe i 9 knop (rätt bra med tanke på att jag seglade med stor och fock).
Blev lite tajt med lybecka pricken som jag höll på att ramma. Samtidigt får jag minitonaren Jenna precis framför fören som gör ett slag. Strular lite för dom, och det var lite svårt att välja håll.
Sträckte mig i ryggen vid dessa manövrar, så där gav jag upp.
Hade jag nu haft en gast med mig, så hade vi nog seglat i fatt några båtar. För båten kändes riktigt bra.
Men men, kaoset är återställt, och nästa gång hittar jag nog mina vinsch handtag utan problem.

1 kommentar: